Facebook Instagram NL   EN
Yoga Mobility Flow
Yoga Mobility Flow
Yoga Mobility Flow

Yoga Mobility Flow

10.12.2019 | Sport | Yoga Mobility Flow – Beweeg je lichaam functioneel en speels op ademhaling
Vanaf volgende week starten wij met een nieuwe les: Yoga Mobility Flow. Deze nieuwe les wordt gegeven door onze yoga-trainer Chris Hettinga en slaat een brug tussen traditionele Vinyasa Yoga en mobiliteit. Chris is altijd nieuwsgierig naar nieuwe vormen van bewegen. Hij heeft uiteenlopende opleidingen en workshops gedaan, waaronder het wetenschappelijk onderbouwde Functional Range Conditioning (FRC) en Fighting Monkey. Hij is dan ook de uitgelezen persoon om deze nieuwe les te geven.
 
Chris, voor we beginnen wat is FRC?
‘Functional Range Condition is een training, waarbij je gewrichten traint op mobiliteit, controle en belastbaarheid en dat allemaal op basis van wetenschappelijk onderzoek. Deze methode pas ik toe in de Yoga Mobility Flow-lessen.’
 
Kan je iets meer vertellen over Mobility?
Met mobiliteit verbeter je de beweging van een gewricht. Dit doe je in combinatie met kracht, flexibiliteit en coördinatie om gecontroleerde bewegingen met je lichaam juist uit te voeren. Hierbij wordt het zenuwstelsel uitgedaagd om de controle over je lichaam te vergroten en dus te verbeteren.

Mobiliteit zegt iets over de hoeveelheid actieve en bruikbare bewegingen die er mogelijk zijn in je lichaam. Met het verbeteren van je mobiliteit kan je er dus voor zorgen dat je minder snel pijntjes hebt en een stuk vrijer voelt in je lichaam. Het resultaat hiervan is dat je makkelijker en soepeler kan bewegen.’
 
Waar komt jouw persoonlijke interesse voor mobiliteit vandaan?
‘Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het menselijk lichaam, gezondheid en het verbeteren van sportprestaties. Ik ben leergierig en sta open voor nieuwe methodes. Zo ben ik ook in aanraking gekomen met yoga en mobiliteit. Ik vond het dan ook heel interessant om te kijken wat het combineren van deze twee verschillende disciplines voor lichaam en geest oplevert.’
 
Hoe kunnen mobiliteit en yoga elkaar versterken?
‘Bij yoga richt je op het stretchen en de lenigheid van het lichaam. Met mobiliteit kijk je meer naar de gewrichten in plaats van de spieren, want je wil de bewegingen goed kunnen controleren op het moment dat je leniger wordt. We letten hierbij goed op de ademhaling door het zenuwstelsel te manipuleren, wat weer voortkomt uit de yoga.’
 
Wat is het verschil tussen yoga en mobiliteit?
‘Met yoga leer je lichaam en geest met elkaar in balans te brengen. Tijdens de les ben je bezig met de uitvoering van de asanas, de bewegingen. Maar er zijn ook sutras: de yogahoudingen, het beheersen van je ademhaling, je zintuigen, je gedachtestroom en gedragsregels voor jezelf. Deze bewegingen geven je kracht en energie en je kan hierdoor je gedachten beter beheersen wat resulteert in een betere balans. Dit zal zeker in de les terugkomen.
 
Maar in de lessen wordt ook aandacht gegeven aan mobiliteit, waar bewust wordt gewerkt met beweging en ademhaling. Ik ben er heilig van overtuigd dat we allemaal gemaakt zijn om te bewegen en die beweging op elk gebied gecreëerd kan worden. Vandaar de combinatie van de functionele mobiliteit en mogelijkheid om de perceptie van beweging uit te breiden.’
 
Hoe ziet een les eruit?
Je zou het kunnen zien als een Vinyasa yoga-les met meer focus en nadruk op mobiliteit. Hierin varieer ik ook per week door bijvoorbeeld de ene week meer aandacht te geven aan de heupen en de andere week de schouders. Ik probeer hier speels mee om te gaan en goed te benadrukken waarom deze les een meerwaarde heeft. Het resultaat is dat we het lichaam effectief, functioneel en op een speelse manier gaan bewegen, op de ademhaling.
 
Helpt Yoga Mobility Flow bij blessures?
Door de bewegingen op de juiste manier uit te voeren kan je niet alleen blessures verhelpen, maar zeker ook voorkomen. Met yoga is het belangrijk dat je naar binnen keert en dus veel beter probeert te voelen hoe je beweegt. Je kan jezelf hierin altijd uitdagen door moeilijkere houdingen aan te nemen, maar leer vooral te luisteren hoe jij je die dag voelt.
 
Helpt het Yoga Mobility Flow de prestaties bij andere sporten te verbeteren?
Absoluut en het is voor iedereen die makkelijker en pijnvrij wil kunnen bewegen. Als jij bijvoorbeeld aan kickboksen doet en je vindt het lastig om hoog te trappen, kan je hier een groot voordeel mee hebben.
 
Meld je nu aan op het rooster voor Yoga Mobility Flow!

Teksteditor: Dennis ter Borg
Fotografie: Rutger Gelijnse
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now