Facebook Instagram NL   EN
Barre Pilates
Barre Pilates
Barre Pilates

Barre Pilates

02.12.2019 | Sport | Barre Pilates – een ideale combi van kracht, balans en stretch

Vanavond start Het Gymlokaal met een nieuwe les: Barre Pilates. Deze les wordt, zoals de naam het al doet vermoeden, een combinatie van barre (ballet) en pilates. Onze barre-trainer Daan is naast professioneel balletdanser ook opgeleid als pilatesinstructeur. We spraken hem over waarom het combineren van juist deze twee disciplines zo goed is voor je lichaam.
 
Wat kunnen mensen verwachten van een Barre Pilates?
‘Het wordt een uitdagende les, waarin veel gebruik wordt gemaakt van attributen, echte pilates-oefeningen en op barre gebaseerde bewegingen op een speelse manier. Een les, waarbij net wat meer wordt gewerkt aan kracht, balans en flexibiliteit dan bij een normale barre-les.
 
Wordt er gebruik gemaakt van andere attributen dan de barre en wat is de meerwaarde hiervan?
‘Tegenwoordig doen heel veel dansers naast hun ballettraining ook tal van oefeningen die hun lichaam versterken, denk aan pilates-, balans- en eigen lichaamsgewichtoefeningen en core-stabilisatie. Alle oefeningen zijn versterkend voor aan de barre en sluiten hier dus goed bij aan. Meerwaarde is dat je spieren beter gaat voelen die je nodig hebt aan de barre, die moeilijker aan te pakken zijn zonder het gebruik van attributen.
 
Wordt er wel aan de barre gewerkt?
‘Er wordt zeker aan de barre gewerkt, het kan zijn dat ook bij de oefeningen aan de barre attributen gebruikt worden en de barre wordt gebruikt bij het stretchen. Echter worden veel oefeningen niet aan de barre uitgevoerd, maar bijvoorbeeld in de vrij ruimte of op een bosu-balansbal. De bewegingen zijn wel afgeleid vanuit barre (ballet), alleen worden deze net wat pittiger gemaakt door het gebruik van attributen.’
 
Wat is de kracht van de toevoeging van Pilates?
‘De kracht zit ‘m in de controle en full-body-awareness, dat je je lichaam op een anatomische correcte manier alle vrijheid kan geven om voluit te kunnen bewegen, het controleren van je ademhaling, kleine spiergroepen kan isoleren en je lichaam gelijk leert te beheersen. Veel mensen hebben vaak alleen een sterkere linker- of rechterkant van het lichaam.’
 
Wat train je tijdens een Barre Pilates-les?
‘Je traint diepere core-spieren en verlengt deze in lengte. Er is veel focus op balans, waarbij je je enkels versterkt, je lichaamshouding verbetert en je traint je je armen, schouders en rug terwijl je ook een balansoefening doet. Je bent vaak met twee dingen tegelijkertijd bezig, waardoor je je lichaam moet controleren en corrigeren om de juiste uitvoering te vinden.’
 
Wat is het voordeel/de kracht van Barre gecombineerd met Pilates?
‘Je creëert een sterker gecoördineerd en soepel lichaam, omdat je constant kracht- met balans- en stretchoefeningen doet. Je gaat merken dat je spieren activeert die je in andere trainingen niet zo snel gebruikt. Dit kan resulteren tot extra toning van de spieren, het sterker staan op één been en dus verbetering in het balans van het lichaam. Daarnaast wordt de bekkenbodem meer gecontroleerd, alle core-spieren zijn constant actief en de schouders, rug, armen, billen, benen, kuiten en enkels worden hierdoor ook sterker. Al deze spierengroepen gebruik je weer in andere trainingen, dus het is daarom aanvullend voor bijna iedere andere sport of beweging en geschikt voor iedereen!
 
Wil jij ook tegelijkertijd werken aan je kracht en balans? Bekijk hier het rooster en schrijf je in voor een van de Barre Pilates-lessen.

Teksteditor: Dennis Ter Borg
Beeld: Rutger Geleijnse
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now