Facebook Instagram NL   EN
Trainen met Nadine Visser
Trainen met Nadine Visser
Trainen met Nadine Visser

Trainen met Nadine Visser

28.11.2017 | Sport | Train als een atleet met Olympische meerkamper Nadine Visser
 
15 december deelt Olympische meerkampatleet Nadine Visser tijdens een clinic bij Het Gymlokaal haar technieken uit de atletiek. Nadine is drievoudig Nederlands kampioen hordelopen. In 2016 heeft ze meegedaan aan de Olympische Spelen op de meerkamp en haar focus ligt nu op het behalen van een ticket voor de Spelen van 2020. We spraken Nadine over hoe zij zich fit houdt voor topsport en ze licht een tipje van de sluier op wat ons op 15 december staat te wachten.
 
Wat vind je mooi aan de atletieksport?
‘De diversiteit vind ik heel leuk, vandaar dat ik de meerkamp zelf ook graag doe. En de meetbaarheid van atletiek vind ik heel mooi. Je traint voor centimeters/tienden van seconden en ziet dit heel direct op het scorebord als je jezelf hebt verbeterd.’
 
Wat is je favoriete onderdeel van de meerkamp en waarom?
‘De 100 meter horden is mijn favoriete onderdeel. Ik heb van nature goed gevoel voor hordenlopen en de combinatie van snelheid en techniek vind ik heel leuk en uitdagend om te trainen.’
 
Hoe ziet jouw week eruit?
‘Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag heb ik 2 trainingen, dus dan ben ik van ‘s ochtends tot eind van de middag op sportpark Papendal te vinden en is het daarna vooral koken, eten en uitrusten. Zaterdag heb ik een korte training en woensdag en zondag zijn rust- en hersteldagen. Op de woensdag en het weekend doe ik vooral leuke dingen of ben ik aan het studeren.’
 
Hoe train je, naast de atletiekbaan, nog meer om zo fit mogelijk te worden?
‘Buiten trainingen op de atletiekbaan doe ik 3 keer per week krachttraining. Verder eet ik natuurlijk gezond en let erg goed om mijn eiwit/koolhydraatinname voor en na trainingen. Verder staan mijn tijd buiten de atletiekbaan vooral in teken van herstel, dus fysiek doe ik dan zo min mogelijk.’
 
Hoe bereid je je voor op een wedstrijd?
‘Zorgen dat ik goed getraind en fit ben. De dagen voor de wedstrijd train ik niet heel veel meer, maar wel specifiek en scherp. Ik zorg dat ik goed eet. Uitgerust en fit aan de start staan is het belangrijkst.’
 
Waar ben je het meest trots op?
‘Het leuke leven dat ik door de sport leid en de dingen die ik presteer, vooral de twee zevende plekken op het afgelopen WK.’
 
Hoe was het om mee te doen met de Olympische spelen?
‘Een hele gave en leerzame ervaring. Ook erg leuk om een keer alle sporters bezig te zien in plaats van alleen de atleten. Helaas was ik door een lange blessureperiode niet in goede vorm, wat een dubbel gevoel gaf. Ik had daar super goed willen presteren natuurlijk, daar had ik voor getraind. Maar gelukkig zijn er elk jaar toernooien!’
 
Wat is voor jou het ultieme doel?
‘Ik wil vanaf komend jaar meestrijden om de medailles op internationale toernooien en mezelf alsmaar blijven verbeteren.’
 
Wat onderscheid jou van andere atleten?
‘Dat ik me individueel voor toernooien kan plaatsen op 2 onderdelen en op beide top-8 positie heb behaald op het WK. Ook ben ik een erg nuchtere en kritische atleet.’
 
Wat kunnen mensen verwachten van de clinic?
‘Ik kom samen met topatletiektrainer Thomas Kortbeek naar Het Gymlokaal om alle ins en outs van de atletieksport te behandelen. Wij geven je inzicht in ons leven als atleet en hoe wij ons voorbereiden op toernooien. Wij gaan werken aan bijvoorbeeld je looptechniek en hordertechniek. Daarnaast is corestability en mobiliteit voor atletiek heel belangrijk. Het is natuurlijk hartstikke mooi als wij onze kennis en ervaring kunnen delen met jou, zodat je het kan toepassen in je eigen trainingen in bijvoorbeeld de sportschool.’
 
Aanmelden kan vanaf 2 december om 12.00 uur op het rooster. De clinic met Nadine Visser op 15 december is de tweede in een serie die Het Gymlokaal samen met Adidas organiseert. De eerste clinic was met wereldkampioen kickboxen Rico Verhoeven.
 
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now